Brændselscelle-applikationer

Toyotas brændselscellemoduler driver mange forskellige nul-emissionsapplikationer
Toyotas brændselscelleløsninger er velegnede til applikationer med høj belastning og lang rækkevidde som busser, lastbiler, både og tog. De er også blevet demonstreret med succes for stationære generatorer.
  • Fremskyndelse af indførelsen af brændselscelleteknologi

    Toyotas brændselscellesystem har fleksibiliteten til at blive brugt på tværs af en bred vifte af brintapplikationer. Vores kompakte brændselscellemoduler anvendes allerede i en række store køretøjsapplikationer. Eksempler inkluderer Toyota Sora-bussen i Japan og Caetano-busserne i Portugal. Vi demonstrerer også, hvordan vores teknologi kan anvendes i lastbiler, og den testes i tog, både og gaffeltrucks. Ud over transport integreres vores moduler i generatorer for at levere strøm til fabrikker, store begivenheder eller nødsituationer. Vi fokuserer på applikationer, hvor brintbrændselsceller har en klar fordel.

Nul-emission marineapplikationer

Vi var pionerer inden for brændselsceller til marineapplikationer ved at støtte Energy Observer, det første brintfartøj, der sejlede jorden rundt. Dette markerede vores ekspansion til et nyt forretningsområde, hvor vi arbejder med specialiserede marine industripartnere. Sammen med EODev udviklede vi en brintløsning specielt til maritime applikationer. EODev hydrogen Range Extender (REXH2®) leverer nul CO2 og nul fine partikelemissioner og giver støjfri maritim mobilitet. Det er også blevet installeret i Hynova Yachts, som gennemgår havprøver.

Brændselscellebusser

Siden 2019 har TME integreret vores brændselscelleteknologi i brintbybus H2 City Gold, fremstillet af CaetanoBus of Portugal. For nylig, efter en strategisk alliance med CaetanoBus i december 2020, annoncerede vi co-branding af begge H2. City Gold og den batteridrevne bybus, e.City Gold. Brintbussen har en rækkevidde på 400 km og kan tankes på under ni minutter. Dette køretøj viser begge virksomheders komplementære teknologier og tekniske evner. Køretøjsmærkning indeholder både Caetano- og Toyota-logoer.

  • Kulstofneutrale jernbaneløsninger

    Inden for EU-projektet FCH2RAIL, et Horizon 2020-konsortium, der omfatter TME, udvikler og tester partnerne en ny prototype af nulemissionstog. Kernen i projektet er et hybridt, bimodalt køresystem. Den kombinerer den elektriske strømforsyning fra luftledningen med en brændselscellehybridstrømforsyning (bestående af batterier og Toyota-brintbrændselscellemoduler), der fungerer uafhængigt af luftledningen. Det blev besluttet at bruge den flade konfiguration af vores brændselscellemoduler, så de kan integreres effektivt i demonstrationstogets tag.

Stationære generatorer uden emissioner

Sammen med EODev, hvor vi blev direkte aktionær i 2021, har vi udviklet en stationær brintgenerator, GEH2®. Den indeholder vores brændselscellemodul, der leverer kontinuerlig effekt med høj densitet og ingen emissioner. Under en begivenhed drev generatoren Energy Observer-landsbyen ved foden af Eiffeltårnet, mens den om aftenen oplyste Eiffeltårnet. Dette var et udstillingsvindue for muligheden for at drive begivenheder off-grid med ren energi. Ud over sin symbolske betydning viser dette initiativ, at nulemissionsbrintløsninger allerede er fuldt operationelle i dag.

De seneste nyheder fra Toyota