Brændselscelleteknologi

Toyota har 30 års erfaring med brændselscelleteknologi. Brændselscelleteknologi blev først brugt i Mirai, er siden blevet ompakket i kompakte brændselscellemoduler, som har en række forskellige og nye applikationer.
Toyota har investeret i brændselscelleteknologi siden 1992. Gennem vores seneste teknologiske udvikling er vi nu i stand til at tilbyde brændselscellemodulære systemer til applikationer ud over bilindustrien.
  • PEM-teknologi i centrum

    Toyota brændselsceller bruger PEM (Proton Exchange Membrane) teknologi. En protonudvekslingsmembranbrændselscelle omdanner den kemiske energi, der frigøres under den elektrokemiske reaktion af brint og ilt til elektrisk energi. Der produceres ingen emissioner, kun vand. Desuden omdirigeres en del af dette producerede vand ved hjælp af en unik Toyota-teknologi tilbage til membranen for at befugte det. Derfor behøver Toyota brændselscellemodulet ikke en separat luftfugter.

  • Vores brændselscellemoduler

    For at udvide brintens potentiale fra biler til andre formål har vi ompakket vores brændselscelleteknologi til kompakte brændselscellemoduler. Hovedkomponenterne (brændselscellestakken og komponenter, der håndterer lufttilførsel, brintforsyning, køling og strømstyring) er således integreret i en kompakt pakke, der let kan tilpasses til en række forskellige produkter og applikationer. Modulerne fås i to former – en kasse og en flad, rektangulær form – for at give større fleksibilitet og lettere tilpasning til nye applikationer. To variationer for hver form tillader en nominel effekt på enten 60 kW eller 80 kW.


  • Oversigt over Type 1: TFCM2-B   

    Dimensioner (længde x bredde x højde): 890 x 630 x 690 mm
    Vægt ca.: 240 kg
    Nominel ydelse: 60 eller 80 kW
    Voltage: 400 - 750 V
    *Værdier er målværdier og kan ændres


  • Overview of Type 2: TFCM2-F 

    Dimensioner (længde x bredde x højde): 890 x 630 x 690 mm
    Vægt ca.: 240 kg 
    Nominel ydelse: 60 or 80 kW
    Voltage: 400 - 750 V
    *Værdier er målværdier og kan ændres


  • Lokal produktion

    Siden 1992 har vi fortsat med at forfine vores brintteknologi. Vores andengenerations brændselscellemoduler samles også på TME's R&U-center i Bruxelles. Siden januar 2022 huser anlægget et pilotsamlebånd, der kombinerer avancerede teknologier med montering af høj kvalitet. Beslutningen om at samles i Europa er for at imødekomme efterspørgslen i hele regionen, som forventes at vokse betydeligt. I samarbejde med iværksættere, der er interesserede i at bruge vores teknologi i deres applikationer, tilbyder TME's Fuel Cell Business Group den nødvendige tekniske support til integration.


  • Alsidigt produktsortiment

    Vores nye brændselscellemodul har et bredt spændingsområde (400 til 750 V). Den kan tilsluttes et elektrisk instrument takket være den indbyggede brændselscelleboost-konverter, der forenkler udviklingen og fremstillingen af brændselscelleprodukter. En modulær tilgang forbedrer bekvemmeligheden: De fire modeller kan kombineres, så de passer til udgangsniveauet og den tilgængelige installationsplads. Modularitet eliminerer også behovet for at skabe design til individuel installation og tilslutning af brændselscellesystemrelaterede komponenter. Og det reducerer antallet af placeringer, hvor modulet skal tilsluttes en enhed, hvilket letter installationen.


  • Fremragende sikkerhed og pålidelighed

    For at sikre sikkerheden i forbindelse med brugen af brint og højspænding implementerer vi en række forholdsregler. Disse sikrer, at brint ikke lækker. I det usandsynlige tilfælde, at der skulle opstå en lækage, opdages den straks og stoppes. Modulet er designet til at arbejde i forskellige driftsmiljøer, herunder lave og høje temperaturer, i høje (lavt ilt) højder og under høje vibrationsforhold. Brændselscelleproduktvirksomheder, der er interesserede i at bruge vores moduler, kan anmode om støtte fra erfarne ingeniører til at hjælpe med at bestemme optimalt design for brændstoføkonomi, brugsvarighed, driftsomkostninger osv.


  • Høj ydelse og økonomisk effektivitet

    Takket være egenskaberne ved vores kompakte brændselscellesystem, som eliminerer et køretøjs luftfugter ved at cirkulere det vand, der genereres under elproduktionen, inde i brændselscellestakken, har vores nye brændselscellemodul opnået en udgangstæthed på verdensklasse pr. volumenenhed på højeste niveau. Vedligeholdelseskravene til det nye modul er enkle og sjældne. Dette hjælper med at reducere de samlede omkostninger, fra indkøb og brug til bortskaffelse.

De seneste nyheder fra Toyota