1970'erne

Motorsport og den europæiske producents fødsel
Selv om vi i 1970'erne kun var få år inde i vores europæiske ekspansion, var momentum ved at blive opbygget. Flere og flere mennesker var opmærksomme på Toyota-navnet og reagerede på det alternativ, vi tilbød til produkter og mærker, de havde været bekendt med i generationer.
  • Indtrædelse til rally

    Vores synlighed og tiltrækning skulle snart få en spændende ny dimension med vores indtræden i international rally med et europæisk team. Den svenske chauffør Ove Andersson satte planen i gang. På et møde i London overbeviste han et team af vores ledere om at lade ham konkurrere i en Toyota Celica i 1972 RAC Rally i Storbritannien. Hans succes med en top-10 placering foran nogle bemærkelsesværdige rivaler sikrede, at programmet ville fortsætte. Andersson Motorsport blev fortjent etableret i Sverige i 1973.

  • Første sejr på rallybanen

    Holdet forberedte Corolla- og Celica-modeller til konkurrence med ekstra støtte fra Japan til større begivenheder. Kort efter flyttede driften til Bruxelles. Oliekrisen i 1974 truede med at sætte en stopper for motorsportsprogrammet. Vores salgsaktiviteter arbejdede dog sammen med deres partnere i hele Europa for at holde teamet forsynet med de dele og det udstyr, de havde brug for. Deres tro på projektet gav snart belønninger. Den finske kører Hannu Mikkola kørte en Corolla 1600 til holdets første sejr i 1.000 Lakes Rally i Finland i 1975. Samme år blev Toyota Team Europe-navnet vedtaget.

  • Førende i verdens rally

    Gennem årene blev der opnået flere Driver og Manufacturers mesterskabstitler med legendariske biler som Celica TA63 Twincam Turbo, kaldet "Kongen af Afrika" for at dominere Safari og Elfenbenskysten rallyer. Toyota Team Europe flyttede til Köln i 1979 og skabte sin egen gade, Toyota Allée. Det er fortsat hjemsted for TMG (nu TOYOTA GAZOO Racing) og basen for vores succesfulde World Endurance Championship team. Vores motorsportsteams dedikation resulterede i en drøm, der gik i opfyldelse: at opnå den tredobbelte krone. Efter at have vundet Dakar Rally 2022 havde vi også WRC- og WEC-mesterskabstitler på samme tid.

  • Produktionen starter i Europa

    En aftale fra 1968 med Salvador Caetano førte til, at de første europæisk byggede Toyotaer blev produceret i 1971. Ved at bygge køretøjer lokalt kunne vi forbedre vores kundeservice, reducere leveringstiderne, holde omkostningerne nede og reagere bedre på de europæiske kunders smag og præferencer. Toyota Caetano Portugal (TCAP) fabrikken i Ovar startede med at bygge Corollaer leveret fra Japan i dele. Siden da er det gået på at bygge en række biler, SUV'er, varevogne og lette lastbiler. Corona-, Starlet-, Land Cruiser- og Hilux-modellerne samt Optima- og Coaster-busserne er alle fremstillet af TCAP.

70'erne i Europa

Toyota i Europa gennem årtierne