2050 - Den globale miljøudfordring
Vores mål er at opnå nul CO2-udledning på alle fabrikker verden over inden 2050.
Vores mål er at opnå nul CO2-udledning på alle fabrikker verden over inden 2050.
Inden 2030 er vores mål at reducere CO2-udledningen fra globale faciliteter med 35 procent sammenlignet med niveauet i 2013.
CO2-udledningerne i vores anlæg kommer fra den energi, der anvendes i fremstillingsprocessen. Et team med fokus på forbedring af fremstillingsprocessen kom frem til, hvordan energieffektiviteten kunne forbedres betydeligt inden for dampprocesser.
Teamet undersøgte dampprocesserne i to produktionsanlæg i Europa, hvor damp anvendes - Toyota Motor UK Burnaston (TMUK) og Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT). På begge steder identificerede de potentialet til at reducere energitab fra 33% til 8% ved fuldstændigt at fjerne dampprocessen og erstatte den med en mere enkelt og smart proces.
TMUK har afsluttet den sidste fase af det dampfrie projekt. TMMT arbejder for at opnå deres dampfrie model inden 2020.
Selv om energiforbruget allerede var på et meget lavt niveau takket være designet og løsningerne på byggekonceptet, har vores fabrik i Frankrig (TMMF) foretaget yderligere reduktioner. De har reduceret energiforbruget med hele 57% i forhold til niveauet i 2002, grundet smart isolering og topmoderne belysning.
Desuden investerer TMMF i vedvarende energi. Hvert år spares miljøet for 2,5 tons CO2 takket være et solcelleanlæg på taget. En anden besparelse på 18,4 tons CO2 om året skyldes en solvæg, der opvarmer luften udefra, hvorefter den varme luft videreføres til nogle af værkstederne. For nylig blev et gasanlæg udskiftet med et biomasseanlæg, hvilket resulterede i CO2 besparelser på 1.285 tons om året.
TMMF var fra starten designet til at levere den bedst mulige energieffektivitet. Nogle lagerområder er op til 10 gange mindre end bilindustriens almindelige standarder ved produktion af biler. Visuelt er den lave bygning diskret integreret i landskabet.
For at fremme anvendelsen af brintbaserede teknologier til at opfylde vores mål om ingen CO2-udledning, har vi introduceret SimpleFuel ™ på vores Motomachi-fabrik i Japan.
SimpleFuel ™ er en forenklet brintstation. Den bruger elektricitet fra solceller på fabrikken til at producere brint fra elektrolysen af vand. Brintet komprimeres og stilles til rådighed for vores gaffeltrucks.
En brintstation kan producere næsten 9 kg. brint pr. dag, hvilket er nok til at holde otte gaffeltrucks i drift. Desuden betyder den kompakte størrelse på brintstationen, at den kan installeres i små rum, hvilket gør den velegnet til hurtig og nem tankning på fabrikken.
SimpleFuel ™ -brintstationen har været i Motomachi siden marts 2018, hvor den har reduceret CO2-udledningen. Hvis dette pilotprojekt i Japan viser sig at være vellykket, vil ledelsen på de to Toyota-fabrikker i UK og Frankrig også implementere denne løsning i Europa.
Læs mere her