Miljøudfordring 2

Som en af verdens førende og absolut største mobilitetsvirksomheder ønsker Toyota at gå forrest og tage ansvar for vores fælles planet med fokus på klimaet og miljøet. Du vil her på siden kunne læse nogle af de ting, som vi allerede gør for at nå i mål med vores Toyota Miljøudfordring 2050.

Den anden miljøudfordring i Toyota Environmental Challenge 2050 omhandler mål omkring nul CO2-udslip i hele bilens livscyklus. Det handler om, at vi også vil fjerne den CO2-udledning, som kommer fra fremstillingen af materialer og dele fra logistik og fra deponerings- og genbrugsmetoder, når bilen er udtjent. Dertil vil Toyota have mere fokus på miljøet ved et større brug af genbrugsmateriale. 

Dette vil vi opnå ved at udvikle designs med færre dele og mindre indhold af kulstoffer. Vi vil bruge mere biomateriale, som er produceret ved hjælp af vedvarende energikilder og dermed gøre vores biler nemmere at demontere og genbruge.

Du vil på følgende side kunne læse nogle af de ting, som Toyota allerede gør for at nå i mål med nul CO2-udslip i hele bilens livscyklus.

 

 

2050 - DEN GLOBALE MILJØUDFORDRING

Vores mål er at fjerne CO2-emissioner fra hele køretøjets livscyklus inden 2050.

  • VORES MÅL FOR 2030

    I 2030 er vores mål at reducere CO2-udledningen med 25 procent eller mere over hele køretøjets livscyklus, i forhold til vores niveau i 2013.

Nogle af Toyotas globale resultater


  • CO2-udledningerne fra den nye Prius plug-in hybrid var 5% lavere end den foregående model - CO2-udledningerne kan yderligere reduceres med 31% ved hjælp af vedvarende energi.


  • CDP (Carbon Disclosure Project) er en organisation, der anerkender virksomheder med fokus på miljøændringer af høj kvalitet. De bedste virksomheder kommer på CDPs A-List. I 2017 modtog Toyota en A-score for sine miljømæssige ændringer.

Nogle af resultaterne fra Toyota i Europa

  • CO2-udledningerne fra den nye Yaris Hybrid er 38,4% lavere i forhold til den tidligere Yaris

Det har Toyota allerede gjort

  • Reduceret CO2-emissionerne fra den nye Camry models livscyklus med 19 procent i forhold til den gamle Camry model.

  • På logistikområdet fremmer Toyota fortsat aktiviteter for at reducere CO2-emissionerne, hvor fokusset er at forbedre transporteffektiviteten.

  • Vi er flere gange blevet kåret som en af de virksomheder i verden med mest fokus på miljøet i undersøgelsen ”Best Global Green Brands”.

  • På Toyota-fabrikken i Ohira i Japan går varmen fra produktionen af Yaris og Corolla ikke til spilde. Det betyder, at overskudsvarmen fra bilproduktionen bliver brugt til dyrkning af peberfrugter i lokale gartnerier.

Miljøudfordring 2 er i gang

Det gør Toyota-værkstederne i Danmark

    • Justering af dæktryk (sænker rullemodstand og forbedrer brændstoføkonomien)

    • Opdatering af software (forbedring af motorstyring, gør motoren mere effektiv)

    • Valg af motorolie (jo tyndere olie, jo mindre forbrug. Jo bedre kvalitet, desto bedre arbejder motoren)

    • Skift af olie og oliefilter (gammel olie giver mindre effektivitet og forkorter motorens holdbarhed. Et stoppet oliefilter medfører en mindre effektiv motorgang)

    • Skift af tændrør (et defekt tændrør giver dårlig forbrænding og sort røg)

    • Kontrol og udskiftning af pakninger (pakninger hærder op, bliver porøse og utætte, så væsker drypper ud fra systemerne.

    • Kontrol og skift af Add-blue og partikelfiltervæske (sænker udledning af NOx og partikler)

    • Kontrol af kølesystem 

    • Løbende service øger den generelle levetid på bilen og forlænger livscyklus.

    • Originale dele holder længere og forlænger bilens livscyklus. Uoriginale bremseklodser genererer eksempelvis mere støv. Dårlige klodser "bider" dårligere. Valg af dårlige dæk giver mere modstand, holder kortere og øger forbrug
    • Kontrol og skift af luftfilter (de brugte filtre er fyldt med snavs. Et stoppet filter giver forkert luftblanding og øger dermed forbrug)

    • Indvendig rens af motor / dyser (giver mere effektiv forbrænding, der bedre kan omsættes)

    • Kontrol, rens og justering af EGR, partikelfilter og katalysator (døde udstødningsdele kan give unødig partikel)

    • Udrulning af kampagnereparationer (konstaterede fejl i specifikke produktlinjer som kun Toyota kender omfanget på – fx EGR problemet som vil påvirke bilens miljøpræstation).

    • Skift af brændstoffilter (et tilstoppet filter gør forbrændingen dårligere)

    • Kontrol og skift af gløderør (Et udbrændt gløderør giver en tyk sort røg ved koldstart)

    • Hængende bremser (giver øget energiforbrug og forringer drivmiddeløkonomi)

    • Valg af lette originale komponenter (giver mindre forbrug på grund af vægt)

    • Udrulning af kampagnereparationer (konstaterede fejl i specifikke produktlinjer som kun Toyota kender omfanget på – fx EGR problemet som vil påvirke bilens miljøpræstation).

    • Vask med svanemærket kemi (vi bruger mindre vand med maskinvask end manuel håndvask, og spildevandet bliver behandlet)
  • Toyota støtter verdens første brintdrevne båd

    Energy Observer blev lanceret i 2017 i den franske havn Saint-Malo, og er den første emissionsfrie brintbåd, der ikke udsender drivhusgasser. Denne fremtidige elektrisk fremdrevne båd opererer ved at anvende en blanding af vedvarende energikilder og et system, der producerer kulstoffri brint fra havvand.

    Da brint er kernen i Energy Observer-projektet, gav det Toyota Motor Europe en god grund til at blive projektpartner. Vi er stolte over at være en del af brintbådens flerårige rejse rundt om i verden for at teste båden i forskellige klimaforhold.

    Toyota har været banebrydende indenfor brintteknologi i over 20 år. Dybtgående tests har været udført under krævende forhold for at sikre, at brint kan fungere som et praktisk alternativ til andre typer af brændstof. Brint giver mulighed for hurtig tankning, en betydelig rækkevidde på en tank og køreoplevelse uden emissioner. Brint kan bl.a. bruges til biler, busser, lastbiler, gaffeltrucks, tog, skibe og, ja sågar fly.

  • FCEV-lastbiler flytter varer uden udledning af emissioner, i Los Angeles

    Et fremragende eksempel på, hvordan FCEV-teknologi med succes kan anvendes på tunge lastbiler er et innovativt logistikprojekt, der startede i Los Angeles havn. Projekt har fokus på ikke at udlede emissioner, når varer bliver fragtet, og derfor er støtter Toyota dette projekt. Projektet omhandler 10 lastbiler.

    Derudover vil to nye tankstationer gå sammen med de tre eksisterende, der er placeret på Toyotas faciliteter omkring Los Angeles.

    Dette store projekt vil yde et væsentligt bidrag til vores mål om ingen udledninger af emissioner. Det vil bidrage til at reducere de årlige udstødningsemissioner med 465 tons drivhusgasser og 0,72 tons partikler og nitrogen.

    Det er yderligere et bevis for, at brint er en lovende løsning til den tunge transportsektor.

    Læs mere her

  • Ny teknologi omdanner luft til brint

    Det lyder næsten for godt til at være sandt. Brinten, du skal bruge til at køre en brintbil, kan produceres ved brug af fugtig luft. Og det er endda helt gratis. Men der er rent faktisk hold i den idé, som ligger bag den grundlæggende forskning, det hollandske institut for energiforskning, DIFFER, har foretaget i samarbejde med Toyota. Formålet med samarbejdet er at udvikle en enhed, der skal kunne absorbere fugten fra luften i form af vanddamp og herefter omdanne det til brint og ilt ved hjælp af solens energi.

    I løbet af det seneste år har Toyota og DIFFER vist, at det man havde en forestilling om, faktisk virker og kan lade sig gøre i virkeligheden. Forskerne fra de to parter udviklede en ny solid-state fotoelektrokemisk celle, som er i stand til først at fange vand fra luften og derefter generere brint, når den udsættes for sollys

  • Motivationen bag projektet og samarbejdet mellem DIFFER og Toyota er, at det er nødvendigt med nye godkendte brændstoffer for at mindske afhængigheden af de fossile brændstoffer og dermed i højere grad kunne reducere udledningen af drivhusgasser. 

    I den næste fase af projektet har parterne til hensigt at forbedre hele opsætningen betydeligt. I den første udviklede prototype brugte man såkaldte fotoelektroder, som er kendt for at være meget stabile. Men det materiale optager kun UV-lys, hvilket udgør mindre end fem procent af alt sollys, der når jorden.

    Hvem ved, måske en dag vil et system som dette blive brugt som brændstof til en bil!

    Læs mere her

Flere tiltag for vores udfordring 2