Onsdag den 12. april 2023
Da Toyotas minibil, Yaris, så dagens lys for første gang for snart 25 år siden i 1999, kunne de færreste have forestillet sig dens succesfulde færd videre i tilværelsen. Men noget var bestemt i gærde, bemærkede mange, da Yaris allerede i introduktionsåret blev kåret som Årets Bil i Europa 2000. De gentog modellen fire generationer senere, da den også sikrede sig titlen som Årets Bil i Europa 2021.
Torsdag 30. marts opnåede Yaris-modellen så en ny stor milepæl, da en gråmetallic-farvet Yaris GR Sport rullede af produktionslinjen på Toyota-fabrikken i Valenciennes i Nordfrankrig. Den konkrete bil var nemlig Yaris nummer 10 millioner på verdensplan. En præstation, som kun få – hvis nogen – bilmodeller med blot et kvart århundrede på bagen kan hamle op med.
Derfor var fejringen af 10 millioner solgte Yaris’er da også særlig stor og helt på sin plads med taler og fotoseance, inden den nyproducerede jubilæumsbil kunne sendes videre til sin nye ejer, en franskmand lidt uden for Paris.
Mest populær i Europa
Selv om Yaris er en global bil med produktion i ti lande over hele verden – heriblandt Frankrig og Tjekkiet i Europa – er der ingen tvivl om, at Yaris nyder størst popularitet i netop Europa. Den er bygget til Europa og for europæere. Her er der siden introduktionen således også solgt 5,2 mio. biler fra Yaris-familien bestående af Yaris, Yaris Cross og GR Yaris.
Danskerne elsker også Yaris. I hvert fald hvis man skal konkludere ud fra bilstatistikkerne. Ser man på de mest populære bilmodeller i Danmark i dette årtusinde, skiller Yaris sig mærkbart ud og er den mest solgte bilmodel blandt alle i Danmark siden 1. januar 2000. Hele 76.854 Yaris’er er trillet ud fra Toyota-forhandlerne i Danmark i perioden frem til i dag, og lægger man også salget af de forholdsvis nye Yaris Cross og GR Yaris oveni, stiger salgstallet yderligere. Det kan ingen andre bilmodeller hamle op med.
Yaris har de senere år flere gange været den mest populære Toyota-model i Danmark, hvor andre modeller som Aygo og Avensis ellers også har været hårde konkurrenter om populariteten blandt danskerne.
"Yaris er en af de mest velkendte Toyota-modeller i befolkningen og har stor betydning for Toyota i Danmark. Den ligger i et prisleje, hvor mange danskere kan være med, og man får rigtig meget bil for pengene samtidig med, at den har et frækt design og kører virkelig langt på literen – også i virkeligheden. Vi er meget taknemlige for, at så mange har fået øjnene op for Yaris’ mange styrker", siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark A/S.
Yaris med flere navne
Yaris-modellen hedder ikke Yaris over hele verden. I Japan kender man Yaris-modellen under navnet Toyota Vitz, mens man på andre kontinenter har navngivet Yaris-modellen Toyota Platz, Toyota Echo, Toyota Belta, Toyota Vios og Scion iA. Milepælen for 10 millioner solgte Yaris-modeller tæller dog udelukkende modellerne Yaris, Vitz, Yaris Cross og GR Yaris.
Selve Yaris-navnet kommer fra ordet ”Charis”, der udspringer af den græske betegnelse ”Charites” – eller på dansk ”gratier” – der er udtrykket for tre gudinder, som står for bl.a. charme, kreativitet, ynde og skønhed.
De første par år blev Yaris til det europæiske marked produceret i Japan, men fra 2001 overtog Toyotas fabrik i Valenciennes i det nordlige Frankrig produktionen af Yaris til det europæiske marked og eksporterede i nogle år også Yaris til USA. Produktionen steg med årene fra 150.000 biler om året til hele 255.000 biler i 2022.
Så da Toyota føjede to ekstra medlemmer til Yaris-familien med GR Yaris og i 2021 med Yaris Cross, var man nødt til at supplere Yaris-produktionen på en af sine andre europæiske fabrikker i Tjekkiet. I dag produceres Yaris-familien til Europa således både i Tjekkiet og Frankrig.
Sidstnævnte Toyota-fabrik har et mål om at blive CO2-neutral senest i 2030 og helt emissionsfri senest i 2040. Og man er godt på vej. Gennem de seneste 20 år er energiforbruget i produktionen reduceret med hele 59 procent. Energi, der i øvrigt udelukkende kommer fra vedvarende energikilder, heriblandt fra 400 m2 solpaneler på fabrikkens græsbeplantede tag. Samtidig er fabrikken selvforsynende med vand fra 16.000 m3 store regnvandsbassiner.
Læs mere om Yaris-historien nedenfor.