Torsdag den 28. oktober 2021
Den nye Toyota bZ4X er en SUV i mellemklassen, der fra grunden er udviklet og bygget udelukkende som ren elbil. Samtidig er det også den første i rækken baseret på Toyotas helt nye modulære platform, e-TNGA, der i samarbejde med Subaru er udviklet særligt til elektriske biler. Denne helt nye platform er fleksibel og vil også kunne benyttes til andre fremtidige både større og mindre bZ-modeller.
Den helt nye bZ4X er på flere måder opsigtsvækkende. Indvendigt fremstår bZ4X som en særdeles rummelig og åben SUV, mens bilens skarpe og kraftfulde udvendige design fortil kan minde om udseendet på en hammerhaj.
De store skærmkasser med op til 20” hjul trukket helt ude i hjørnerne på bilen, nogle fyldige sideskørter samt muligheden for et helt nyudviklet firehjulstræksystem med separate elmotorer på for- og bagakslen forstærker bilens evner som autentisk SUV med klasseledende offroad-egenskaber.
Mangeårig erfaring med elektrificering
Toyota har i udviklingen af bZ4X kunnet læne sig op af næsten 25 års praktisk erfaring med elektrificering, der for alvor tog fart med introduktionen af verdens første serieproducerede elektrificerede hybridbil, Toyota Prius, i 1997. Netop denne mangeårige erfaring skaber grobund for en elbil i klasseledende, vanlig høj Toyota kvalitet, holdbarhed og ikke mindst pålidelighed.
Den nye bZ4X kan fås med forhjulstræk eller firehjulstræk. Den elektriske drivlinje byder i den forhjulstrukne udgave på en 150 kW elmotor, der yder 204 hestekræfter med et drejningsmoment på 265 Nm. Det accellerer den store SUV fra 0 til 100 km/t. på 8,4 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 160 km/t.
Den firehjulstrukne udgave af bZ4X med to separate 80 kW elmotorer på for- og bagakslen har en samlet systemydelse på 218 hestekræfter og et drejningsmoment på 336 Nm, hvilket giver en acceleration fra 0 til 100 km/t. på 7,7 sekunder. Alle tallene er foreløbige, da bilen fortsat venter på den endelige typegodkendelse.
Sammenlignet med en af Danmarks mest populære SUV’er, Toyota RAV4, er Toyotas nye elbil, bZ4X, 85 mm lavere med en 50 mm lavere placeret motorhjelm. Den har kortere udhæng og en akselafstand, der er hele 160 mm længere end den i forvejen lange akselafstand på RAV4. Det betyder ekstra god benplads til alle i kabinen. Samtidig fremstår bZ4X yderst agil med en klasseledende venderadius på blot 5,7 meter.
Rækkevidde på over 450 km
Rækkevidden er et vigtigt parameter for elbilskunder, og det 71,4 kWh store lithium-ion batteri giver en forventet rækkevidde på over 450 km ifølge WLTP-målemetoden. Den præcise rækkevidde offentliggøres, så snart bilen er endelig typegodkendt.
Traditionelt har rækkevidden i koldt vejr været en af de store udfordringer for elbiler. Men her oplyser Toyota, at man bl.a. takket være en effektiv varmepumpe kun vil opleve en meget begrænset negativ påvirkning af rækkevidden, når temperaturen bevæger sig under frysepunktet. Og dermed skiller bZ4X sig også på det felt positivt ud fra konkurrerende modeller.
Det vandkølede batteri i bZ4X kan ved hjælp af en 150 kW lynoplader oplades fra 0 til 80 procent på blot 30 minutter, hvis man ikke lige har tid til at benytte sig af den indbyggede, tre-fasede, 11 kW oplader.
Toyotas mangeårige erfaring med udvikling af batterier spiller også positivt ind, når det kommer til batteriets kapacitet på sigt. Toyota garanterer nemlig, at batteriet efter hele 10 års brug eller 240.000 km’s kørsel – alt efter, hvad der kommer først – som minimum stadig har 90 procent af sin oprindelige kapacitet til rådighed. Dermed er man altså sikret en lang rækkevidde selv efter adskillige års opladninger.
Den primære opladning foregår naturligvis med ladestik, men det er også muligt at vælge bZ4X med et indbygget solcelletag, der bidrager til opladningen af bilen både under kørslen, og når den holder parkeret. Toyota oplyser, at solcelletaget samlet set kan give op til 1.800 km ekstra kørsel på ren el om året.