Tirsdag den 24. oktober 2023
Bildesignerne hos Toyota lagde i 2017 kronen på værket med den helt nye crossover, Toyota C-HR, der fra starten skilte sig ud ikke bare på design men også på mod og identitet. Nu er Toyota klar med en ny generation, der er gjort endnu skarpere i sit udtryk og imødekommer fremtidens forbrugeres stigende krav til køredynamik, avancerede teknologier og reduceret klimabelastning.
Den helt nye C-HR byder på flere avancerede teknologier og for første gang med valget mellem tre forskellige drivlinjer i form af en 1.8-liters hybridudgave, en firehjulstrukket 2.0-liters hybridudgave samt en 2.0-liters plug-in hybridudgave - alle med Toyotas nye, forbedrede femte generation hybridteknologi.
Det er første gang i historien, at Toyota introducerer en model, der er udviklet og produceret udelukkende i Europa med europæiske kunder i tankerne. Selv om den nye C-HR først introduceres i Danmark i det nye år, løfter Toyota allerede nu sløret for både priser og udstyrsudgaver i hele det danske modelprogram.
Priser fra 357.990 kr.
Priserne på den helt nye C-HR starter fra 357.990 kr. (Opens in new window) for udgaven med 1.8-liters hybridmotor med 140 hestekræfter og udstyrsniveauet Active. Her får man bl.a. 17" alufælge, sportssæder med varme, digitalt cockpit med 12,3" skærm, 8" multimedie touch skærm, LED-lygter, 2-zonet klimaanlæg, bakkamera, blind spot monitor og Toyota T-Mate med seneste generation af Toyotas omfattende sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense 3.
Samlet er der tale om over 30 forskellige aktive og passive sikkerheds- og førerassistentsystemer, og som noget nyt vil det i fremtiden være muligt at tilføje endnu flere samt opdatere eksisterende over-the-air uden behov for at besøge sin lokale Toyota-forhandler.
Går man et udstyrsniveau op til Style, kan man i tillæg glæde sig over bl.a. 18" alufælge, nøglefri betjening, parkeringssensorer for og bag med automatisk bremsefunktion, automatisk foldbare sidespejle og mørktonede bageste sideruder og bagrude. Style-udgaven kan fås for 15.000 kr. mere.
Netop Style-udgaven er samtidig den laveste udstyrsvariant for plug-in hybridudgaven af den nye C-HR. Her ligger en 2.0-liters hybridmotor, der forsyner den mest kraftfulde C-HR nogensinde med en samlet ydelse på 223 hestekræfter. Bilen er samtidig udstyret med et 13,8 kWh litium-ion batteri, der gør det muligt at køre op til 66 km på el. Tallet for rækkevidden på el er indtil videre foreløbig. Det officielle tal forventes offentliggjort tættere på introduktionen, når den nye C-HR er blevet endeligt typegodkendt.
Style-varianten til plug-in hybridudgaven rummer mere udstyr end Style-varianten til de almindelige hybridudgaver. Til plug-in hybrid får man med Style-udstyret også en 12,3" multimedie touch skærm, integreret cloud navigation med fire års gratis abonnement, varmepumpe og trådløs mobiloplader. C-HR Plug-in Hybrid Style fås for 399.990 kr.
Udover at det er første gang, at det er muligt at få C-HR som plug-in hybrid, er det også første gang, at man kan få modellen med firehjulstræk. Det kræver dog, at man vælger 2.0-liters hybridudgaven med 198 hestekræfter. Den laveste udstyrsvariant hedder her Style med Smart-pakke, hvor man får 12,3" multimedie touch skærm, cloud-navigation med fire års gratis abonnement, trådløs mobilopladning, elbetjent bagklap, digital nøgle og LED matrix lygter. C-HR 2.0 Hybrid Style med Smart-pakke og firehjulstræk koster 462.990 kr.
Smart-pakke som introduktionstilbud
Med offentliggørelsen af priserne på de forskellige udstyrsvarianter åbner Toyota samtidig for online reservation af den helt nye C-HR. Som et særligt introduktionstilbud for de hurtige får man Smart-pakken med uden merpris, hvis man reserverer en Style-variant. Her skal man ellers efter introduktionsperioden lægge 20.000 kr. ekstra for pakkens omfattende ekstraudstyr til 1.8-liters hybridudgaven og 15.000 kr. ekstra for pakken til 2.0-liters plug-in hybridudgaven. Det særlige introduktionstilbud løber kun i en begrænset periode.
Det er muligt at tilvælge bi-tone lakering - sortlakeret tag - til Style-udgaven med Smart-pakke for 10.000 kr. Dette er dog med som standard uden merpris, hvis man vælger en af de fire højeste udstyrsvarianter, Executive, GR Sport, Premiere Edition eller GR Sport Premiere Edition.
Sidstnævnte udgave er inspireret af Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, og får flere forskellige GR-stylingdetaljer som fx et særligt mønster på frontgrillen, nydesignede 20" sortpolerede alufælge, GR-mærker både udvendigt og i kabinen samt sportssæder med GR-logoet præget i nakkestøtterne.
Derudover rummer GR SPORT-udgaven head-up display og et JBL premium lydsystem med ni højttalere, ruskind indtræk, førersæde med hukommelse, varme i bagsæderne, 64-farvers ambiente belysning i kabinen, LED matrix lygter, digitalt bakspejl, 360 graders panoramavisning samt fuldautomatisk parkeringsassistent med fjernstyring blot for at nævne noget fra den omfattende udstyrsliste.
En helt ny bi-tone lakering, hvor farven fra det sortlakerede tag føres hele vejen ned til bagkofangeren og dækker hele den bageste tredjedel af bilen, følger tillige med som standard i de to Premiere Edition og GR Sport Premiere Edition udgaver. C-HR 2.0 Plug-in Hybrid GR Sport Premiere Edition fås for 506.990 kr.
Sædebetræk af genbrugte plastflasker
Toyota har i udviklingen og produktionen af den nye C-HR haft stort fokus på at mindske den negative påvirkning af klimaet og miljøet og øge genbrug og genanvendelse. Bilen indeholder således dobbelt så meget genbrugsplast som sin forgænger, og over 100 forskellige dele er produceret ved brug af genbrugsplast. Selv sædebetrækket er fremstillet af genbrugte plastflasker.
Kofangerne er lavet af et nyt forfarvet harpiksmateriale, der forventes at reducere udledningen af CO2 med adskillige tons. Toyota har også indført en automatiseret lakeringsproces med vandbaseret lak samt et vegansk læderalternativ til rattet.
Andre tiltag inden for både design og teknologi er med til at mindske bilens klima- og miljøaftryk. Bilens vægt er bl.a. reduceret ved brug af mere højstyrkestål og et helt nyt og innovativt panoramaglastag.
Panoramaglastaget er forsynet med en særlig infrarød belægning, som isolerer og holder på varmen i kabinen om vinteren og forhindrer overophedning i solrigt sommervejr. Det fjerner behovet for en solskærm, reducerer vægten med 5 kg, øger loftshøjden med 3 cm og mindsker brugen af klimaanlægget både sommer og vinter for at opretholde en behagelig temperatur. Ifølge Toyotas beregninger reducerer det nye panoramaglastag alene bilens CO2-udledning med 0,5 g/km.
Toyota introducerer i første omgang de to hybridudgaver af den helt nye C-HR i starten af det nye år, mens plug-in hybridudgaven følger efter nogle måneder senere til foråret. Det er muligt at online reservere alle udgaver af den nye C-HR allerede nu på toyota.dk, hvor man også kan se alle priser og udstyrslister.