Torsdag den 22. juni 2023
Arven var ekstra tung, da Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, for fire år siden introducerede sin første globale bil, GR Supra. Supra-navnet havde gennem årtier nærmest opnået en mytisk status, som efter flere end 20 års pause ville være svær at leve op til.
I dag har de passionerede medarbejdere i motorsportsafdelingen erfaret, at den nye og femte generation af GR Supra i dén grad lever op til tidligere tiders forventninger og begejstring hos både Supra-ejere og entusiaster.
Som en del af Supra-brandet har TOYOTA GAZOO Racing udviklet en særlig GT4-motorsportsvariant, som både professionelle og private kan købe og deltage i motorsportsløb med. Det er sket med så stor succes, at man tidligere i år rundede 100 leverede GT4-udgaver af den nye Supra.
Det vil Toyota nu fejre ved at bygge 100 særlige udstyrsudgaver af en letvægtsversion af GR Supra, som får navnet ”GR Supra GT4 100th Edition Tribute”. Den særlige hyldestudgave får flere kendetegn, der binder den tydeligt sammen med GT4-motorsportsudgaven.
Blandt andet kommer den udelukkende i en plasma orange lakering, der vil være unik for lige nøjagtig denne begrænsede GR Supra variant. Derudover vil særlige 19 tommers matsorte letvægts alufælge og sortmalede GR-bremsekalibre skabe en visuel lighed med motorsportsudgaven.
Inde i den førerfokuserede kabine vil man kunne sætte sig til rette i de faste, ruskindslignende sorte sportssæder, der matches af den ruskindsbeklædte gearknop og er med til at give en luksuriøs oplevelse bag rattet.
Synlig sjældenhed
Det bliver synligt flere steder i kabinen, at der er tale om et stærkt begrænset antal hyldestudgaver på kun 100 eksemplarer. Der vil bl.a. være en kulfiber-indsats på instrumentbrættet, hvor bilens sjældenhed fremhæves med en særlig GT4-grafik, mens et lille skilt, der er synligt, når førerdøren er åben, også understreger den begrænsede produktion.
GR Supra GT4 100th Edition Tribute er baseret på en særlig letvægtsudgave af GR Supra med manuelt gear og sekscylindret 3.0-liters benzinmotor med 340 hestekræfter. Bilens gearkasse benytter et intelligent kontrolsystem til at prioritere sportslige præstationer.
Når man gearer op, er softwareparametrene tunet til at optimere motormomentet ved ind- og udkobling, mens den er finjusteret til at levere en ensartet ydeevne ved nedgearinger.
Vægtoptimering har stor betydning for en optimal køreoplevelse. Udover vægtbesparelse alene ved brug af manuelt gear frem for automatgear er der også reduceret i bilen samlede vægt gennem en mere simpel opsætning af bilens lydsystem og sæder, hvilket har reduceret vægten med 38,3 kg sammenlignet med den normale GR Supra med automatgear.
Hjulophæng er blevet fintunet til at kunne præstere optimalt med manuel gearkasse, hvilket bl.a. omfatter stivere, vulkaniseret gummi i de forreste og bageste krængningsstabilisatorbøsninger, justerede støddæmpere samt justering af komponenter og driftsparametre i den elektriske servostyring.
Toyota bygger som nævnt i alt 100 eksemplarer af den særlige GT4-hyldestudgave af GR Supra – heraf kommer kun en enkelt til Danmark. Det gælder altså derfor om at være hurtig på tasterne, når Toyota i Danmark i løbet af august åbner for onlinereservation af den stærkt begrænsede ekstra sportslige udgave af GR Supra.