Tirsdag den 21. november 2023
Toyota er i fuld gang med transformationen fra bilproducent til mobilitetsvirksomhed. Det sker bl.a. gennem koncernens verdensomspændende mobilitetskoncept, KINTO (Opens in new window), der tilbyder forskellige mobilitetstjenester rundt omkring i verden.
For tre år siden introducerede KINTO delebilstjenesten KINTO Share i Danmark, og siden er samkørselstjenesten KINTO Join også kommet til. Nu er KINTO klar til at tage næste skridt på mobilitetsrejsen og lancerer fuldt elektriske delecykler i København som det første sted i verden.
"København er kendt over hele verden for sin cykelkultur og for at være en af verdens bedste cykelbyer. Samtidig ønsker vi at tilbyde forskellige transportformer, så man kan vælge lige nøjagtig det transportmiddel, der passer til ens aktuelle behov. Og da KINTO i forvejen er godt etableret med delebiler i København, var det nærliggende også at sende vores nye elcykler på gaden i Danmarks hovedstad som det første sted i verden," siger pressechef Anders Tystrup hos KINTO Mobility.
600 elektriske delecykler
KINTO sætter i første omgang 600 elektriske delecykler på gaden i København, og de hundredvis af elcykler kommer til at indgå i KINTO Share tjenesten, der i forvejen tilbyder over 100 delebiler primært i hovedstaden, men også på Frederiksberg, i Valby, Gentofte og Ballerup samt i nordjyske Aalborg.
De mange KINTO delecykler vil være placeret flere forskellige steder i København og kan udover almindelig transport i byen også fungere naturligt som transportmiddel hen til en delebilsparkeringsplads, hvis man har brug for en delebil og ikke lige opholder sig i nærheden.
"Det er en klar fordel for brugerne at have én samlet udbyder af flere forskellige mobilitetsløsninger. Vi arbejder bl.a. på i fremtiden at kunne tilbyde et helt sammenhængende og fleksibelt tilbud for brugerne, så man eksempelvis gratis kan tage en KINTO delecykel hen til sin KINTO delebil og fortsætte rejsen, eller omvendt efter at have parkeret delebilen at fortsætte den sidste del af rejsen på en elektrisk delecykel," fortæller Anders Tystrup hos KINTO Mobility.
De 600 elektriske KINTO delecykler kommer fra cykelproducenten Fifteen og har et let og enkelt design, som brugerne kan føle sig trygge ved. Som noget særligt er KINTO elcyklerne udstyret med en moment-sensor ved pedalerne. Det betyder, at elmotoren ikke giver fuld power fra første millisekund, man træder i pedalerne, men at den elektriske hjælp gradvist øges, hvilket giver en roligere og mere glidende, naturlig acceleration og følelse, når man cykler.
Simple at benytte
Delecyklerne fra KINTO har ét gear, er app-styret og derfor meget simple at benytte. Når man har downloadet den gratis KINTO Share Bike app på sin smartphone og oprettet sig som bruger, starter man blot kørslen via appen. Her vil man kunne vælge mellem forskellige betalingsløsninger.
Man kan først og fremmest betale helt enkelt per minut. Det koster 2,55 kr. pr. minut og 10 kr. i opstartsgebyr, hvilket er på niveau med markedsprisen. Hvis man benytter sig af delecyklerne flere gange, kan det formentlig svare sig endnu bedre økonomisk at vælge en af de forskellige pakker, KINTO tilbyder.
Hvis man fx betaler 59 kr. om måneden i abonnement, sparer man opstartsgebyret på 10 kr., hver gang man foretager en ny booking af en delecykel. Der skal altså kun seks bookinger til på en måned før, at denne abonnementspakke kan svare sig. KINTO har også skræddersyet en pakke til weekendbesøgende i København. Her kan man købe 120 minutters kørsel for 119 kr., og så har man 72 timer til at bruge de købte minutter. Det giver en minutpris på under 1 kr.
KINTO forventer mange forskellige brugertyper af elcyklerne, men særlig én bestemt målgruppe er i fokus fra starten - nemlig de studerende. Det vidner en tilbudspakke målrettet netop studerende om. For 199 kr. om måneden kan man nemlig få hele 10 timers kørsel uden opstartsgebyr svarende til en minutpris på blot 0,33 kr. På den måde vil det altså være muligt at få adgang til en elcykel, uden den studerendes økonomi vælter.
"Abonnementet til 199 kr. koster kun en ottendedel af det, man skal give, hvis man kører efter minut-forbrug. Med betaling efter minut-forbrug ville de 10 timers kørsel koste 1.530 kr. plus opstartsgebyr ved hver ny booking. Det kan altså være et virkeligt godt tilbud at vælge abonnementsløsningen," forklarer Anders Tystrup hos KINTO Mobility.
Udskifter tomme batterier
Elcyklerne har en lovmæssig maksimal hastighed på 25 km/t. og kan gennemsnitligt køre ca. 60 km på el. Et serviceteam fra KINTO udskifter løbende de tomme batterier med fuldt opladede. Det sker med elektriske ladcykler for at mindske klimaaftrykket. På sigt er det dog også tanken, at KINTO får sat ladestationer op forskellige steder i København.
De elektriske delecykler fra KINTO er konstrueret og designet på en måde, så de kan lade op gennem hinanden. Der skal således blot være en enkelt ladestation på størrelse med en kuffert i den ene ende af rækken af elcykler for at oplade hele rækken.
Delebilstjenesten hos KINTO opererer med faste, reserverede delebilspladser, hvilket betyder, at man altid skal returnere delebilen samme sted, hvor kørslen begyndte og på den måde derfor også altid er garanteret en parkeringsplads til sin KINTO delebil. For delecyklerne er situationen anderledes.
Her gælder det, at man frit kan sætte KINTO elcyklen på en af de knap 2.000 forskellige godkendte lokationer i hovedstaden. Det er nemlig ikke på samme måde udfordrende at finde en parkeringsplads til en cykel i København, som det er at finde en ledig p-plads til en bil. Det giver en endnu højere fleksibilitet.
Da Toyota for tre år siden introducerede mobilitetskonceptet, KINTO, i Danmark, skete det bl.a. for at sørge for i fremtiden at være til stede med lige nøjagtig det produkt eller den service, der gør det muligt at løse enhvers behov for mobilitet. Delebiler, delecykler og samkørsel er således blot nogle af de første tjenester fra KINTO, der på sigt forventer at introducere både flere tjenester og transportformer.