Onsdag den 24. juli 2024
For langt de fleste er det at drifte en bil - at få den til at køre sidelæns - en umulig opgave og måske endda også direkte uinteressant og irrelevant. Men for et team i Toyotas avancerede udviklingsafdeling, Toyota Research Institute (TRI), og folkene i ingeniørafdelingen på Stanford University i USA, har drifting været et yderst relevant og stort fokusområde i flere år.
De to afdelinger har i deres arbejde for at udvikle nye og forbedrede sikkerhedsteknologier til biler nemlig benyttet motorsportsmanøvren, drifting, hvor en fører præcist kontrollerer en bils retning, mens han får den til at køre sidelæns, som kørte den på et glat underlag som sne eller is.
Ved at føje en anden driftende bil til testene, så man har to samtidigt driftende biler, et såkaldt tandem drift, var teamsene i stand til at simulere mere dynamiske forhold, som når bilerne skal reagere hurtigt på andre køretøjer, fodgængere og cyklister.
"Vores medarbejdere gik sammen med et mål i tankerne - hvordan man gør det endnu mere sikkert at køre," siger Avinash Balachandra, der er vicedirektør i afdelingen for menneskelig interaktiv kørsel hos Toyota Research Institute (TRI).
Benytter kunstig intelligens
Han forklarer, at de ved at benytte de nyeste værktøjer inden for kunstig intelligens har formået at få to biler til at drifte samtidig side om side i et tandem drift uden nogen indblanden fra førerne bag rattet i de selvkørende - eller snarere selv-driftende biler.
"Tandem drifting er den mest komplekse manøvre inden for motorsport, og når vi kan gøre det helt automatisk uden hjælp eller input fra førerne, så kan vi også styre almindelige biler i ekstreme situationer. Det har vidtrækkende indflydelse på, hvordan vi integrerer sikkerhedssystemer i fremtidens biler," lyder det fra TRI-vicedirektøren.
"Fysikken ved drift svarer faktisk til, hvad en bil kan opleve på sne eller is. Det, vi har lært af drifting-projektet med selvkørende biler, har allerede ført til nye teknikker til at kontrollere selvkørende biler sikkert på is," forklarer Chris Gerdes, professor i maskinteknik og direktør for Center for Automotive Research i Stanford (CARS).
Kører til bilernes grænse
I en tandemdriftssekvens med selvkørende biler navigerer de to biler - en førende bil og en efterfølgende bil - i forhold til hinanden, til tider kun få centimeter fra hinanden, mens de kører helt til bilernes grænse. Teamet benyttede moderne teknikker til at bygge køretøjets AI, inklusive en neural netværks dækmodel, der gjorde det muligt for det neurale netværk at lære af erfaring, ligesom en professionel kører.
"Baneforholdene kan ændre sig dramatisk i løbet af få minutter, når solen går ned. Den AI vi udviklede til dette projekt lærer fra hver køretur til banen for at kunne håndtere den ændring," siger Stanford-proffesoren.
Hvert år mister omkring 1,35 mio. personer livet i trafikulykker på verdensplan. Mange af ulykkerne skyldes, at man mister kontrollen over bilen i en pludselig opstået situation. Selvkørende teknologier kan hjælpe førere over hele verden med at reagere korrekt i de stressede situationer.
"Når din bil begynder at skride eller glide, er det udelukkende dine egne køreevner, der skal forhindre, at du kolliderer med et andet køretøj, træ eller forhindring. Det er de færreste bilister, der er i stand til at håndtere det optimalt, og et splitsekund kan være forskellen mellem liv og død. Den nye teknologi kan træde til i tide og hjælpe med at styre bilen, ligesom en drifting ekspert ville gøre," fortæller Chris Gerdes.