Onsdag den 19. oktober 2022
Toyota RAV4 har aldrig været mere populær, end den er nu. På verdensplan markerer den sig som verdens mest solgte SUV, og i Danmark har RAV4 siden introduktionen af den seneste generation for tre år siden også markeret sig særdeles stærkt og sluttede trods sin store størrelse og avancerede teknologier lige uden for top-10 over de mest populære bilmodeller i Danmark i 2021.
Nu står RAV4 over for en opdatering, der bl.a. omfatter introduktionen af en særlig sportslig udstyrsudgave med tilnavnet GR SPORT. GR-navnet kommer fra Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, der de seneste år både har vundet verdensmesterskabet i rally, Le Mans-serien og sejret i det legendariske Dakar Rally.
RAV4 er ikke den første model fra Toyota, der får tilført en GR SPORT udgave med sportsligt trim. Tidligere har Toyota budt velkommen til GR SPORT udgaver til både Yaris, Yaris Cross, Corolla, C-HR og Hilux.
Både hybrid og plug-in hybrid
Det er muligt at vælge den nye GR SPORT variant til både hybridudgaven og plug-in hybridudgaven. Sidstnævnte kommer som standard altid med det intelligente firehjulstræk, AWD-i.
Forskellige designelementer pryder RAV4 GR SPORT udvendigt og giver modellen et dristigere stiludtryk med sortlakerede skærmkanter, sidelister og designdetaljer på bagklappen. Fortil fremhæves tågelygterne af rammer med samme mønsterdesign som frontgrillen, mens en ny frontspoiler i mørk sølv på hybridudgaven og i koksgråmetal på plug-in hybridudgaven sammen med diskrete GR-logoer på frontgrill og bagklap fuldender den ydre sportslige karakter.
RAV4 GR SPORT er den første model, der har alufælge, som er færdiggjort med en ny, ultrapræcis linjeskæringsteknik, og de 19” store alufælge har en blank sort finish med fine, lyse, bearbejdede nålestribedetaljer, der fremhæver det robuste fem-eger design.
Sportssæder med GR-logo
Det sportslige udtryk går igen inde i kabinen. Her bliver man mødt af sportssæder med kunstlæder og ruskindslignende betræk – begge ikke-animalske materialer – samt sølvfarvede syninger på både sæder, rat og gearstang. Nakkestøtterne er præget sort-i-sort med GR-logoet, mens samme GR-logo også har fundet vej til både gulvmåtter og rat.
Som noget nyt får man som standard en 10,5” multimedie touch skærm og et 12,3” fuldt digitalt førerinformationsdisplay, hvor man selv kan tilpasse, hvilke informationer man vil have vist. En anden nyhed er en udvidelse af den i forvejen omfattende Toyota T-Mate sikkerhed, hvor diverse førerassistentsystemer har fået tilføjet yderligere sikkerhedsfeatures med den seneste generation af Toyota Safety Sense. Pakken indeholder bl.a. en ny nødstyreassistent og udvidet Pre-Collision System med automatisk nødbremse.
Alle RAV4 GR SPORT modeller – uanset om det er hybrid eller plug-in hybrid – får som standard elektrisk justerbare forsæder sammen med hukommelse for indstillingen af førersædet og 360 graders panorama kamera, der viser livebilleder af bilens omgivelser på multimedieskærmen.
Ændret opsætning af støddæmpere
Det er ikke kun udseendemæssigt, at RAV4 øger sin sportslige fremfærd med GR SPORT varianterne. Også hjulophæng har fået en kærlig og fast hånd med stivere fjedre og en ændret opsætning af støddæmperne. Det giver RAV4 GR SPORT endnu bedre køreegenskaber og føreren en endnu mere engagerende oplevelse bag rattet.
Motormæssigt tilbyder hybridudgaven af RAV4 GR SPORT fortsat 218 hestekræfter i den forhjulstrukne udgave og 222 i den firehjulstrukne, mens plug-in hybridudgaven med permanent intelligent firehjulstræk som standard kan bryste sig med hele 306 hestekræfter og en acceleration fra 0 til 100 km/t. på blot 6 sekunder.
RAV4 GR SPORT udstyrsvarianten introduceres på det danske marked i starten af det nye år, hvor også flere informationer om udstyr og priser vil blive offentliggjort.